Binnenkort. Verwacht je maar aan hoogwaardige mobiele, TV- en internetdiensten, met uitstekende klantenservice tegen nog nooit eerder geziene prijzen in België. Blijf op de hoogte via onze website en social media kanalen.
De Belgische telecommarkt wordt gedomineerd door spelers die diensten zoals mobiel, internet, TV en vaste telefonie bundelen in één pakket. Om Belgische klanten een alternatief te kunnen bieden, moet je de markt op met meer dan één product.
De DIGI-groep bestaat al even en kan teren op een massa ervaring in het bouwen en exploiteren van netwerken en kwaliteit leveren aan de consument. Bonus: we kennen de Belgische markt maar al te goed dankzij onze lokale verankering.
Onze strategie is gebaseerd op een sterk DIY (do it yourself)-principe, waardoor we dankzij schaalvoordelen zeer efficiënt en kostenbesparend zijn in onze dagelijkse werking. Wat we leren in Spanje, kunnen we misschien wel toepassen in België en omgekeerd. We bouwen trouwens onze eigen infrastructuur en netwerksystemen met behulp van geavanceerde technologieën. Zo behouden we altijd de controle.
Ons doel is om de Belgische telecommunicatiemarkt te transformeren en de status quo uit te dagen met straffe prijzen en klantervaringen. We streven ernaar de harten van de Belgen te winnen, ons merk op te bouwen en een sterke positie op de markt te veroveren, om zo de nieuwe telecomreferentie te worden.
België is een boeiend land. Relatief klein en tamelijk verzadigd, en toch biedt de Belgische markt een mooie kans voor DIGI om echt impact te hebben. Hier kunnen we de telecommarkt op zijn kop zetten. Hier kunnen we tonen dat telecom anders kan en móet. Eerst als uitdager, maar uiteindelijk als leider.
Daarom België:
Maar vooral, België snakt naar een frisse wind op vlak van telecom! Als nieuwe speler willen we ook de concurrentie stimuleren om iedereen in België eerlijke tarieven en uitstekende service te bieden. We zijn op lange termijn betrokken en willen je altijd waar voor je geld geven.
Bij DIGI snappen we onze klanten. We begrijpen wat ze verwachten en nodig hebben van hun operator. Telecom is een basisbehoefte geworden in het dagelijkse leven. Beeld je maar eens een dag zonder internet in, en je snapt waarom. Daarom beloven we om telecom toegankelijk houden, via eerlijke, transparante prijzen. Zo hou je als DIGI klant meer budget over voor de dingen die er écht toe doen.
Toewijding aan eerlijkheid en transparantie: We bieden telecom en service van topkwaliteit, aan faire prijzen. Beloofd.
Bouwen aan betekenisvolle relaties: Door de drempels en barrières voor toegang tot digitale diensten weg te werken, maken we de samenleving toegankelijker voor werkelijk iedereen. En we brengen mensen met elkaar in verbinding terwijl we bezig zijn.
DIGI herschrijft het telecomverhaal in België. We onderscheiden ons door klanten vòòr winst te plaatsen, door onze constante zoektocht naar efficiëntie en echte passie voor technologie. En door alles zelf te willen doen, want wat je zelf doet ...
Klantgericht: Eerlijke, heldere en ongeziene prijzen. Simpele, handige en uitzonderlijke gebruikerservaring. Het perfecte huwelijk, met een uitstekende klantendienst als getuige.
Efficiënte operaties: Verticale integratie, maximaal benutten van groepssynergieën en schaalvoordelen om in eigen activa te investeren. In mensentaal: slim werken is slim besparen.
Geavanceerde technologie: Efficiënte, snelle en kosteneffectieve uitrol van prima netwerktechnologieën en hoge snelheden. Alleen het beste is goed genoeg.
Vaste netwerkoperators hebben maar twee opties om internetdiensten aan te bieden: ofwel het netwerk huren van een ander bedrijf (dat die infrastructuur al uitgerold heeft) ofwel hun eigen netwerk uitrollen. Met onze uitgebreide ervaring in het uitrollen van fiber bij meer dan 20 miljoen huishoudens inEuropa en een sterk geloof in de kracht van het zelf doen, hebben we ervoor gekozen om ons eigen netwerk te bouwen.
Door ons eigen netwerk uit te rollen — zoals we in verschillende andere Europese landen hebben gedaan — zorgen we voor maximale controle en flexibiliteit om te innoveren, snel problemen op te lossen, de nieuwste technologieën te introduceren en altijd snel te kunnen schakelen. Zo kunnen we hoge kwaliteit bieden tegen enorm lage prijzen.
De architectuur en uitrolmethode van een glasvezelnetwerk zal variëren afhankelijk van de stedelijke typologie en bevolkingsdichtheid. We ontwerpen ons netwerk volgens 3 zones: A (hoge bevolkingsdichtheid), B (middenklasse) en C (lage bevolkingsdichtheid). Hoe dichter een gebied is, hoe sneller en kosteneffectiever onze uitrol is, waarbij minder materiaal, zware civiele werken en mankracht nodig zijn.
Er zijn 2 hoofdlagen in ons netwerk: de actieve, niet zichtbare laag (systemen) en de passieve laag, of de zichtbare infrastructuur. De passieve laag omvat glasvezelkabels, distributiekasten, palen en leidingen. Glasvezel, het belangrijkste component, kan op verschillende manieren worden geïnstalleerd:
Het uitrollen van ons netwerk begint met de installatie van onze passieve infrastructuur om "woningen te passeren met glasvezel" (Home Passed). Wanneer je ervoor kiest om een DIGI-klant te worden, moet je huis worden aangesloten (Home Connected). Onze technici zullen zorgvuldig een klein gaatje boren om een kabel rechtstreeks naar je internetrouter te introduceren, je huis zal nu geactiveerd worden met DIGI Fiber (Home Activated)!
Met het doel om efficiëntie te demonstreren en snel uit te rollen, richten we ons momenteel op A-zones. Toevallig zal het grootste deel van ons werk bestaan uit gevelbekabeling, mits een paar uitzonderingen.
Onze ervaren technici plaatsen de kabels zorgvuldig op de meest geschikte locaties, rekening houdend met de bestaande infrastructuur om minimale verstoring en esthetische impact te garanderen. Het proces omvat het boren van kleine gaatjes voor schroeven die de kabels stevig op hun plaats houden. De kabels worden vervolgens bevestigd langs de architectonische lijnen van het gebouw en gepositioneerd naast eventuele bestaande kabels. Deze methode zorgt voor een nette en onopvallende installatie, die naadloos aansluit bij het ontwerp van het gebouw.
Het installeren van ondergrondse kabels houdt ingrijpende graafwerkzaamheden in. Dit proces is niet alleen duurder, het zorgt voor een aanzienlijke overlast, zoals langdurige bouwwerven, lawaai en verstoring van de lokale omgeving. Door kabels bovengronds te installeren, kunnen we zorgen voor een snellere, efficiëntere uitrol met minimale verstoring in jouw straat, wijk of buurt. Bovendien houden wij zo onze prijs laag, waardoor we onze klanten prijzen kunnen bieden die nog nooit eerder in België zijn gezien, terwijl we toch razendsnel internet leveren.
Wanneer gevelbekabeling niet mogelijk is of in minder dichtbevolkte gebieden, is ondergrondse bekabeling toch nodig. In dit geval heeft onze ervaring in andere landen aangetoond dat "duct overbuilt" en het delen ervan de meest efficiënte manier is. Hiervoor wachten we alleen nog op goedkeuring van de andere operatoren op de markt.
De installatie van glasvezelkabels op gevels duurt meestal slechts een paar minuten per woning of een paar uur per straat. Maar, wanneer gevelbekabeling niet haalbaar is (vanwege lokale regelgeving, technische beperkingen of om erfgoed te beschermen en te behouden), gebruiken we alternatieve methoden zoals ondergrondse of luchtbekabeling.
Om de uitrol te optimaliseren, worden deze taken vaak in een volgende fase voltooid, wat de indruk kan wekken van onafgewerkt werk (bijv. een hangende kabelrol). Geen zorgen, we werken dit uiteraard netjes af. We streven ernaar de overlast voor bewoners tijdens onze netwerkuitrol tot een minimum te beperken, door telkens te kiezen voor de beste technische oplossingen.
In België gelden verschillende regels en wetten voor telecomoperatoren op federaal, regionaal en gemeentelijk niveau. Deze wetten en regels zorgen voor rechten, maar ook plichten voor DIGI België, en natuurljk volgen we die strikt.
Iedereen die telecom wil aanbieden, moet zich registreren bij het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) volgens de federale wet van 13 juni 2005 betreffende elektronische communicatie.
Een van de belangrijkste rechten die aan operators worden verleend, is het recht om het openbare domein en eigendommen te gebruiken voor het aanleggen van kabels, lijnen en bijbehorende apparatuur. Dit recht wordt gereguleerd door de federale wet van 21 maart 1991 (artikel 97). Operatoren kunnen dit recht gratis uitoefenen, en ze hebben ook het recht om gratis door openbare of private werken in het openbare domein te gaan.
Daarnaast hebben geregistreerde operators het recht om kabels aan de gevels van gebouwen te bevestigen en eigendommen te doorkruisen voor netwerkuitrol (artikel 99). Dit recht geldt voor elke operator en kan in principe niet worden geweigerd, tenzij het bijvoorbeeld om een beschermd gebouw gaat en specifieke regels van toepassing zijn. Dit betekent dus ook dat nieuwe uitrol op gevels niet kan geweigerd worden, ook niet als er op diezelfde gevel al kabels zijn aangebracht door een andere operator. Mocht er toch een geschil ontstaan, dan moet de operator proberen een oplossing te vinden, en de eigenaar van het pand kan binnen acht dagen na ontvangst van een aangetekende brief van de operator een klacht indienen bij het BIPT.
Meer informatie?
Je kunt meer informatie vinden op de speciale website (https://infofibre.be/nl) van het BIPT, waar je de rechten en verplichtingen kan nalezen.
DIGI snapt hoe belangrijk het is om goed te communiceren en samen te werken met gemeenten tijdens de uitrol van ons nieuwe glasvezelnetwerk. Voordat we beginnen met het uitrollen van glasvezel in een bepaalde zone, volgen we meestal een strikt proces dat ervoor zorgt dat onze afspraken met de gemeentelijke vertegenwoordigers nageleefd worden.
Vergaderingen op voorhand: voordat we beginnen met de netwerkuitrol in een gemeente, houdt ons team een reeks voorbereidende vergaderingen met gemeentelijke vertegenwoordigers en/of de technische ploegen.
Kick-off vergaderingen:
Vergaderingen op politiek niveau: liefst van al overleggen we eerst met politieke functionarissen, zoals de burgemeester of een schepen, om ons project te bespreken en te schetsen hoe we de levenskwaliteit van inwoners kunnen verbeteren. We geven ook een eerste globaal overzicht van onze geplande netwerkuitrol (netwerkontwerp) en hoe we de eventuele hinder voor de gemeente en de burgers zoveel mogelijk kunnen beperken.
Vergaderingen op technisch niveau: in sommige gevallen kiest de gemeente ervoor om vergaderingen te beperken en vraagt ze om alleen vergaderingen op technisch niveau te organiseren. Tijdens deze vergaderingen zitten we samen met de medewerkers van de gemeente die verantwoordelijk zijn voor openbare werken. Het doel van deze vergaderingen is om gedetailleerde informatie te geven over onze geplande werkzaamheden, onze manier van werken, de veiligheids- maatregelen, de verschillende fases van onze werkzaamheden enz. We maken ook afspraken over de informatie en communicatie naar burgers en over de rapportering en interacties met de gemeente tijdens de gehele implementatiefase.
Vergunningen & toestemmingen: na goedkeuring van de gemeente om ons netwerk uit te rollen, beginnen we onmiddellijk met het aanvragen van alle benodigde vergunningen. Denk aan vergunningen voor stadsplanning, het exploiteren van een geklasseerde inrichting, en alle andere vergunningen die nodig zijn voor de uitrol van glasvezel. Omdat de regelgeving hieronder vooral regionaal bepaald is, zijn er verschillende vergunningen en toestemmingen nodig per regio (Vlaanderen, Wallonie en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest).
De verschillende soorten vergunningen die kunnen vereist zijn:
- Milieuvergunningen
- Stadsplanningsvergunningen
- Signalisatievergunningen
- Bouw- en werkvergunningen
- Wegbezettingsvergunningen
- Kabel- en leidingvergunningen
Meer informatie over de vergunningen en regelgeving die van kracht zijn in Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vind je op de website van de Federale Overheidsdienst Economie
(Link: https://economie.fgov.be/nl/themas/line/broadband-competence-office/regelgeving-voor-de)
Publieke communicatie: als onze plannen goedgekeurd zijn en we alle nodige vergunningen hebben gekregen, dan sturen we de inwoners brieven om hen op de hoogte te brengen van onze geplande werkzaamheden. Hierin geven we hen alle mogelijk relevante informatie, zoals projectdoelstellingen, planning, verwachte werkzaamheden en maatregelen die DIGI neemt om overlast te minimaliseren (hier vind je een voorbeeld van een brief: https://s.go.ro/igmdnkto)
Start van de uitrol: wanneer al het bovenstaande is voltooid, zullen we zo snel mogelijk starten met de werkzaamheden voor de uitrol, volgens het geplande schema.
Kennisgeving gemeente (startdatum): 10/07/2023
Kennisgeving inwoners (startdatum): 15/09/2023
Kennisgeving gemeente (startdatum): 11/09/2023
Kennisgeving inwoners (startdatum): 15/02/2024
Kennisgeving gemeente (startdatum): 07/11/2023
Kennisgeving inwoners (startdatum): 15/02/2024
Kennisgeving gemeente (startdatum): 21/02/2024
Kennisgeving gemeente (startdatum): 26/03/2024
Kennisgeving inwoners (startdatum): 10/04/2024
Kennisgeving gemeente (startdatum): 27/03/2024
Kennisgeving inwoners (startdatum): 10/04/2024
Kennisgeving gemeente (startdatum): 25/03/2024
Kennisgeving inwoners (startdatum): 10/04/2024
Kennisgeving gemeente (startdatum): 06/05/2024
Kennisgeving inwoners (startdatum): 23/05/2024
Kennisgeving gemeente (startdatum): 17/05/2024
Kennisgeving inwoners (startdatum): 07/06/2024
Kennisgeving gemeente (startdatum): 21/05/2024
Kennisgeving inwoners (startdatum): 07/06/2024
Kennisgeving gemeente (startdatum): 04/06/2024
Kennisgeving inwoners (startdatum): 05/06/2024
Erfgoed is heilig, we plaatsen geen glasvezelkabels op de gevels van geklasseerde gebouwen en zoeken een andere oplossing voor onze netwerkinstallatie. Meer informatie over de erfgoedstatus van een gebouw vind je op deze websites:
Net zoals bij geklasseerde woningen respecteren we de gebouwen op de erfgoedlijst en zullen we geen glasvezelkabels op de gevels plaatsen. We zoeken een andere methode voor onze netwerkinstallatie.
We hechten veel waarde aan de unieke aard van GCHEWS-zones en zetten ons in om deze te behouden. In een GCHEWS-zone wonen volstaat niet om onze installatie te weigeren, tenzij je huis op de erfgoedlijst staat en beschermd is. In alle andere gevallen zullen we de kabels langs de gevel installeren in overeenstemming met de wettelijke eisen en ervoor zorgen dat de installatie zo discreet en respectvol mogelijk gebeurt, zonder de esthetiek van je woning in gedrang te brengen.
We begrijpen dat elk huis uniek is en zullen rekening houden met de specifieke kenmerken van je gevel om de beste manier van installeren te vinden. Ons doel is een efficiënte installatie garanderen terwijl we de unieke kenmerken van je pand respecteren.
We zullen de kabels langs de gevel installeren, in overeenstemming met de wettelijke eisen. De interne bekabeling zal in een tweede fase worden uitgevoerd, alleen na goedkeuring van de vereniging van eigenaars (Syndicus) of de eigenaarsraad. We raden je aan om je syndicus te vragen dit punt op de agenda van de volgende algemene vergadering te zetten. We verzekeren je dat we alleen installaties uitvoeren op gebouwen die niet geklasseerd of op de erfgoedlijst staan. We starten met kleine gebouwen met enkele appartementen, terwijl grotere gebouwen voor een latere fase zijn ingepland. Ons doel blijft om een snelle glasvezelverbinding voor zo veel mogelijk mensen mogelijk te maken, waarbij we de unieke kenmerken van je woning en omgeving respecteren en een vlotte installatie garanderen.
Als je een flyer van DIGI hebt ontvangen, is het belangrijk om je verhuurder te informeren. Vooral als je woont in een bijzonder gebouw, zoals een geklasseerd huis, een erfgoedpand of een gebouw met buitenisolatie. Je verhuurder moet op de hoogte zijn van de geplande installaties om te zorgen voor naleving van de regelgeving en om eventuele bezorgdheden of bezwaren te behandelen. Deze informatie doorgeven aan je verhuurder helpt om een vlotte installatie mogelijk te maken en zo het beste resultaat voor alle betrokkenen garandeert.
Die opgerolde kabels op je muur, zullen niet lang zo blijven hangen. Ze zullen ofwel naar de overkant van de straat worden verplaatst, ofwel ondergronds begraven worden. Dit gebeurt in de volgende fase van onze netwerkuitrol, die er snel aankomt. In tussentijd kunnen we je verzekeren dat de kabel die er nog hangt helemaal veilig is.
We nemen elke melding zeer serieus en streven ernaar elk incident snel op te lossen. Stuur foto's en een gedetailleerde beschrijving van de schade naar care@digi-belgium.be. Ons team zal ze grondig onderzoeken en de nodige maatregelen nemen om de situatie recht te zetten. Jouw tevredenheid en je eigendom zijn onze hoogste prioriteiten.
Bij DIGI respecteren we volledig alle wetten en voorschriften met betrekking tot de bescherming van eigendommen en erfgoed. Eigenaars van geklasseerde gebouwen hebben het recht om zich te verzetten tegen de installatie van onze glasvezelkabels. We respecteren het erfgoed en de unieke aard van deze panden en zullen geen installaties uitvoeren op deze gevels.
Meer informatie over je rechten vind je op de officiële website van het BIPT: https://www.infofibre.be/nl
Als je een geldige reden hebt om je te verzetten tegen de installatie van een glasvezelkabel op je gevel, mail ons dan op care@digi-belgium.be met je exacte adres en je bezwaren.
Als erkende telecomoperator respecteert DIGI uiteraard alle wettelijke en regelgevende vereisten voor het uitrollen van onze eigen infrastructuur. We hebben de toelating om glasvezelkabels op de gevels van woningen langs de stoep te installeren zonder individuele vergunningen nodig te hebben. We hebben de benodigde vergunningen verkregen om ons netwerk uit te rollen en de installatiewerkzaamheden zijn geregistreerd op de platformen OSIRIS, GIPOD of POWALCO en goedgekeurd door de bevoegde instanties.
Voor meer gedetailleerde informatie over het wettelijke kader: https://www.infofibre.be/nl